צמצום פידבק במהלך הגברה למופעים

//צמצום פידבק במהלך הגברה למופעים

אין דבר גרוע יותר מאשר לערוך מופע ולסבול כל הערב מפידבק של סאונד שהורס את כל איכות ההגברה במופע, ובנגרר גם את חווית הקהל. כל אומן מקצועי יודע שאיכות הסאונד היא המפתח להופעה טובה, ולכן על מנת למנוע פידבק, כל אומן מוודא שההופעה שלו תהיה מלווה על ידי טכנאי סאונד בעל ניסיון בביצוע הגברה למופעים או הגברה לאירועים של אומנים מקצועיים.

מה זה בכלל פידבק?

הפידבק, או משוב צליל האודיו, הוא רעש לא נקי שפוגע באיכות הסאונד היוצאת מכל מערכת הגברה להשכרה. הסאונד הלא נקי הזה הוא לא צליל נעים לאוזן, וניתן לתאר אותו בתור יללה גבוהה של המגברים. פידבק נגרם כתוצאה מצליל סאונד שנתקע בלולאה רציפה של ציוד הגברה לאירועים. לדוגמה אם יש באירוע מסוים ציוד הגברה להשכרה שכולל מיקרופון ומגבר, יכול לקרות מצב שפלט הסאונד שיוצא מהמגבר ייקלט חזרה במיקרופון ואז הסאונד יכנס חזרה למערכת ההגברה. נוסף על כך, פידבק יכול להיווצר במהלך מופע אם ביצענו השכרת ציוד הגברה לא תקין שיותר בעיות בתדר של אחד מהכלים המוזיקליים.

למה כל כך חשוב לחסל את הפידבק במערכת הגברה למופעים?

בתור האומן המופיע אתה יכול להבין יותר מכולם עד כמה חשוב לבטל את הפידבק במערכת ההגברה במהלך הופעה. כאשר יש פידבק במערכת ההגברה של האירוע הסאונד נשמע פחות איכותי, יכולת ההופעה שלך יורדת וחווית הקהל בהופעה נפגעה קשות. לכן, מאוד חשוב לעשות כל מה שניתן על מנת לבטל פידבק במהלך ביצוע הגברה למופעים.

מה טכנאי סאונד עושה בכדי לחסל פידבק במהלך הופעה?

ברמת הבסיס הכי פשוטה של חיסול פידבק, על טכנאי סאונד להפסיק את החזרה של הצליל בתוך הלולאה של מערכת הגברה למופעים. יש מספר דרכים לבצע זאת, כאשר כל פעולה לחיסול פידבק במהלך הופעה תתבצע בהתאם לייחודיות הפידבק שנוצר במהלך המופע. זאת גם הסיבה למה חשוב להעסיק במהלך ההופעה טכנאי סאונד בעל הכשרה וניסיון בביצוע הגברה לאירועים ומופעים.

הדרך העיקרית לחיסול פידבק היא בשינוי מיקום המיקרופונים והמגברים, מכיוון שלרוב פידבק במופעים נוצר מקליטה של סאונד נוסף דרך המיקרופונים. ההוראה הראשונה שייתן טכנאי סאונד של הגברה לאירועים לאומן הוא לשמור על מרחק מינימלי בין המיקרופון לפה, כמה שיותר קרוב יותר טוב כי כך המיקרופון מתמקד יותר בגורם הצליל שהוא צריך להגביר ופחות ברעשי הרקע הבוקעים מהמגברים. בנוסף לכך, טכנאי הסאונד ימקם את הרמקולים הגדולים רחוק מהמיקרופונים כמה שניתן על מנת למנוע פידבק נוסף. ברוב המקרים הרמקולים הגדולים ימוקמו כמה שיותר צמוד לכיוון הקהל, גם בכדי להגביר את איכות הסאונד וגם בכדי למנוע פידבק.

דרך נוספת ויעילה להתמודד עם פידבק במהלך הגברה למופעים היא מיקום של כלי הנגינה על הבמה, ובעצם הרבה מעבודתו של טכנאי סאונד שמבצע הגברה לאירועים ומופעים היא מיקום כלי הנגינה לקבלת איכות סאונד מושלמת. לא משנה אם מבצעים הגברה ללהקת רוק או הגברה להרכבים מוזיקליים שונים, מיקום לא נכון של כלי הנגינה יכול לגרום לפידבק. המטרה של טכנאי הסאונד במקרה כזה תהיה למקם את כלי הנגינה כך שייווצר איזון בקלט מערכת ההגברה על הבמה. למשל, תופים הם כלי נגינה מאוד בעייתיים בכל הנוגע לפידבק במהלך הגברה לאירועים ויש למקד כמה שיותר את הצליל שלהם אל תוך מערכת הגברה להשכרה. גם גיטרות חשמליות מסוימות יכולות לייצר צליל מאוד גבוה שיכול לחזור ולעשות נזק, ואז טכנאי סאונד יתכנן מיקום מחדש של המגברים בזוויות שלא ייצרו פידבק ביחד עם הגיטרה.

נוסף על כך, טכנאי הסאונד יכול לבטל פידבקים מסוימים על ידי הנמכת התדרים הגורמים לפידבק. אם למשל יש מיקרופון או כלי נגינה מסוים שגורם לפידבק, ניתן להוריד במקצת את עוצמת ההגברה שלו בכדי להעלים את הפידבק. טכניקה זו מתאימה יותר למקרים שבהם יש להתמודד עם פידבק במהירות תוך כדי ההופעה, ואז זאת טכניקה מאוד אפקטיבית.

By | 2016-05-09T09:23:37+02:00 |הגברה לאירועים|